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Bauhaus

The Bauhaus school, founded in 1919 by Walter Gropius in Germany, trained the greatest artists and architects who revolutionized the world of design. The Bauhaus laid the normative foundations and patterns of what we know today as industrial and graphic design. It is said that before the existence of the Bauhaus, these two professions did not exist as such and were in fact conceived within this school. The works produced at the Bauhaus were declared a World Heritage Site by UNESCO in 1996.

Including new forms, breaking with the conventional and always looking for new compositions, the Bauhaus collection is made up of two fabrics and combines perfectly with each other, in tones ranging from blues to grays and golds.

 

 

 

Meyer: this fabric owes its name to Hannes Meyer, director of the Bauhaus school and the inspiration of the movement. A man ahead of his time. It is a fabric that recreates a print effect “pixelated” in shades of blue and marine, gray and green, raw, stone and gold.

 

 

Gropius: was the founder of the school. Walter Gropius, along with Meyer, formed a tandem that revolutionized a way of understanding and conceiving art, design and architecture.

 

 

The main motive of this collection is a retro-inspired geometric drawing in viscose velvet. It is basically an upholstery fabric. These two combine with each other in its different color options, providing great versatility of tones and possibilities.

 

 

Bauhaus, a visionary school

 

“Architects, sculptors, painters, … we must return to manual work. Let us therefore create a new guild of craftsmen, free of the divisive class pretensions that endeavored to raise a prideful barrier between craftsmen and artists!”

Walter Gropius.

 

 

Bauhaus at Dessau, Architect Walter Gropius.

 

Josef Albers teaching the Bauhaus Basic Course in Weimar, 1928. It is origami here, as a basic tool to experiment with form, dimension and material. Very progressive at that time.

 

Club Chair (B3) by Marcel Breuer.

 

Looms at Bauhaus.

 

Futura is a geometric sans-serif typeface designed by Paul Renner and released in 1927. It is based on geometric shapes (circles, triangles and squares).

 


 

CASTELLANO — La escuela Bauhaus, fundada en 1919 por Walter Gropius en Alemania, formó a los grandes artistas y arquitectos que revolucionaron el mundo del diseño. La Bauhaus sentó las bases normativas y patrones de lo que hoy conocemos como diseño industrial y gráfico. Puede decirse que antes de la existencia de la Bauhaus estas dos profesiones no existían como tales y fueron concebidas dentro de esta escuela. De hecho, las obras producidas en la Bauhaus fueron declaradas como Patrimonio de la Humanidad por la Unesco en 1996.

Incluyendo nuevas formas, rompiendo con lo convencional y buscando siempre nuevas composiciones, la colección Bauhaus está formada por dos tejidos y combinan perfectamente entre si, en tonalidades que van desde los azules hasta los grises y oros.

Meyer: este tejido debe el nombre a Hannes Meyer, director de la escuela Bauhaus y la inspiración del movimiento. Un hombre adelantado a su tiempo. Se trata de un tejido que recrea un estampado efecto “pixelado” en tonalidades azules y marinos, grises y verdosos, crudos, piedra y oros.

Gropius: fue el fundador de la escuela. Walter Gropius, junto con Meyer, formaron un tándem que revolucionó una forma de entender y concebir el arte, el diseño y la arquitectura.

El motivo principal de esta colección es un dibujo geométrico de inspiración retro en terciopelo labrado de viscosa. Se trata de una tela básicamente tapicera. Los dos tejidos combinan entre si en las diferentes opciones de colores aportando gran versatilidad de tonos y posibilidades.

 

Bauhaus, una escuela visionaria

 

“Arquitectos, escultores, pintores, … debemos regresar al trabajo manual. Establezcamos, por lo tanto, una nueva cofradía de artesanos, libres de esa arrogancia que divide a las clases sociales y que busca erigir una barrera infranqueable entre los artesanos y los artistas.”

Walter Gropius.

 

Foto 01 — Escuela Bauhaus en Dessau, arquitecto Walter Gropius.

Foto 02 — Josef Albers enseñando el Curso Básico Bauhaus en Weimar, 1928. Aquí es el origami, como una herramienta básica para experimentar con la forma, la dimensión y el material. Muy progresivo en ese momento.

Foto 03 — Silla Club (modelo B3) de Marcel Breuer.

Foto 04 — Telares de la Bauhaus.

Foto 05 — Tipografía Futura diseñada por Paul Renner en 192. Se trata de una tipografía de palo seco y bases racionalistas fundamentada en formas geométricas (círculos, triángulos y cuadrados).